cilinderslot opmeten

Cilinder opmeten zonder deze uit de deur te halen

Wanneer je een nieuwe cilinder wilt bestellen, is het belangrijk de juiste maat te bestellen. Een cilinder wordt namelijk op maat gemaakt, naar aanleiding van de door jou opgegeven maten. Een cilinder in de verkeerde maat kan maar zelden worden aangepast, wat resulteert in het bestellen van weer een nieuwe cilinder in de juiste maat met alle bijkomende kosten van dien. We helpen je graag dit te voorkomen.

Een cilinder die aan 1 zijde wordt opgemeten.

Een cilinderslot opmeten doen we door deze op te meten aan 2 zijdes. De A zijde (ook wel binnenzijde) meten we vanaf de rand van de cilinder tot het midden van het schroefgat. De B zijde (ook wel de buitenzijde) meten we ook vanaf de rand van de cilinder tot het midden van het schroefgat. De A maat en de B maat plakken we vervolgens achter elkaar: A/B en dat geeft de cilindermaat weer, in dit voorbeeld 40/30.

Niet iedereen heeft de mogelijkheid de oude cilinder op te meten, omdat deze bijvoorbeeld nog in de deur zit. Wat je dan het beste kunt doen is het volgende:

Cilindermaat opmeten als deze nog in de deur zit

  1. Zoek de borgschroef van de cilinder op, aan de kopse kant van de deur. Deze borgschroef zit meestal direct onder het grote metalen blok (dit noemen we de Nachtschoot) wat uit de deur komt als je de deur op slot draait.
  2. Meet vanaf het midden van de borgschroef naar de rand van de binnenkant van de deur. (de A-zijde)*
  3. tel 1 centimeter bij de gemeten waarde op. Dit totaal is de A maat.
  4. Meet vanaf het midden van de borgschroef naar de rand van de buitenkant van de deur. (de B-zijde)*
  5. Tel 1 centimeter op bij de gemeten waarde. Dit totaal is de B maat.
  6. De cilinder maat is de A maat (punt 3) en de B maat (punt 5) achter elkaar, A/B.

    *LET OP: Bij punt 2 en 4 niet het deurbeslag meten, alleen de kale deur.

Afwijkingen:

Het kan voorkomen dat je uitkomst anders is dan de cilindermaten die je ziet op onze website. Een maat die veel mensen bijvoorbeeld meten is 29/31. In dat geval kies je de cilindermaat die het dichtst in de buurt komt van de maat die je gemeten hebt. 29/31 zou bij een M&C cilinder 32/32 zijn.

Wat ook kan voorkomen is dat je uitkomst ongelijk is: asymmetrisch, bijvoorbeeld 30/44. Dat komt vaak voor. In dat geval kies je ook weer voor een cilindermaat die het dichtst in de buurt komt. Ben je aan het kijken naar een DOM cilinder, dan zou de maat 30/45 zijn.

Controle:

De maten die je hebt gemeten, kun je nog controleren:

  • De A maat en de B maat bij elkaar opgeteld zijn altijd de totale lengte van de cilinder. Bijvoorbeeld 30/45 : De totale lengte van de cilinder is dan 30+45=75mm oftewel 7,5 centimeter.
  • De dikte van je deur is altijd ca. 2 centimeter kleiner dan de totale lengte van de cilinder.
    Bijvoorbeeld, je cilinder A+B is totaal 7,5 centimeter. Je deur is dan ca. 5,5 cm dik.

Wat doe ik met het deurbeslag?

Door bij de deurdikte 1 centimeter per zijde op te tellen, houden we automatisch rekening met het deurbeslag. Het deurbeslag is vaak 12 tot 15mm dik, afhankelijk van het merk. Ook kan het deurbeslag bescherming bevatten tegen het cilindertrekken waardoor het beslag 15mm dik is. Wanneer je de cilinder te lang maakt, komt de cilindertrekbeveiliging heel ver buiten het deurbeslag uit en dat is niet mooi om te zien. Daarnaast kan het ervoor zorgen dat het beslag drukt gaat uitoefenen op de cilinder waardoor de cilinder minder goed gaat draaien of aan hogere slijtage onderhevig is. En dat willen we te allen tijde voorkomen.
Daarom rekenen wij altijd de deurdikte van de kale deur + 1 centimeter per cilinderzijde voor de maat van de cilinder.

Als afwijking van de cilindermaat houden we meestal een marge aan van +/- 3mm. Mocht je twijfelen over je maat, neem dan contact op met onze klantenservice.

Hoe meet ik mijn cilinderslot, zonder deze uit de deur te halen? Dat lees je in deze BLOG met een stap voor stap instructie.